2017. szeptember 23., szombat

Házi nyújtott rétes



Épp a diéta előtt tanultam meg házi rétest készíteni a nagymamámtól, de soha nem sütöttem utána, mert úgy gondoltam, teljes kiőrlésű lisztből nem lehet. 
Ma kipróbáltam és működik. Na nem úgy, mint finomlisztből. Nem tudtam annyira vékonyra nyújtani, de azért így is sokkal-sokkal jobb, mint a boltban kapható :)

300 g réteslisztet, 700 g teljes kiőrlésű búzalisztet, 1 ek. sót, 4 tojást, 10 ml 10 %-os ecetet, 100 ml olajat (vagy 2 ek. zsírt) és annyi (kb. 400 ml) langyos vizet összegyúrtam, hogy lágy tésztát kapjak. 6 részre osztottam, mindegyiket kigömbölyítettem, szép simára, majd 2-3 cm vastagra sodortam és 20 percet pihentettem konyharuhával lefedve. 


Lisztezett abroszon (esetemben ez egy kizárólag erre használt vászonlepedő) óvatosan kinyújtottam. Annyira kell nyújtani, hogy szép átlátszó legyen. Ha szépen lebegtetjük, kézfejünkkel húzzuk, nem lyukad, de nincs baj akkor sem, ha itt-ott lyukas lesz. Ahogy feltekerjük, nem fognak látszani a lyukak, hacsak nem tenyérnyiek :)




A szélét, ami picit vastagabb marad a nyújtás során, a kezemre csavarva leszedtem. Nem szabad rajt hagyni, mert úgy a rétesben lesznek vastagabb részek, ami nem túl gusztusos és nem is sül úgy meg, mint a vékonyabb tészta. Nem dobtam el, mert 3 tészta leeső széleit összegyúrva lett egy negyedik gombóc, amit pihentetés után újra nyújtottam.

A tésztát meglocsoltam kevés olajjal, majd rászórtam a tölteléket. Felcsavartam, ketté vágtam és sütőpapírral bélelt tepsibe raktam.



A töltelék ízlés szerint lehet bármi. Én most 4-4 rúd túrósat és almás-mákosat csináltam és 2-2 káposztásat és burgonyásat.
A túróshoz 450 g túrót és 150 ml édesítős vaníliás tejfölt használtam.
A mákos 150 g darált mákból, 400 g reszelt, édesítővel megszórt és kinyomkodott almából készült.
A káposztáshoz 500 g reszelt káposztát kevés olajon sóval, borssal megsütöttem és kihűtöttem.
A burgonyáshoz 400 g burgonyát felkockáztam, sós vízben megfőztem annyira, hogy keverés közben kisebb darabokra törjön. Összekevertem 50 ml tejföllel, borssal és paprikával. Langyosan tettem a rétesbe.
A feltekert réteseket olajjal meglocsoltam és kb. 30-35 perc alatt készre sütöttem.
Az édeseket szeletelés után darált xilittel megszórtam.
Nekem 12, gáztepsi hosszúságú rúd lett, de ez változhat attól függően, mennyire nyújtjuk vékonyra.
Javaslom, hogy 500 grammonként gyúrjátok be a tésztát, így nem pihen túl sokat egyik sem, mire mindet kinyújtjátok, megsütitek.
Ha nem sikerül szépen nyújtani, olajozzátok be vékonyan a kezeteket, úgy könnyebb lesz.
Szerintem érdemes kipróbálni, hiszen a házi rétestészta össze sem hasonlítható a boltival.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.